Nødkontrakt skal sikre fortsat frit valg om personlig pleje og praktisk hjælp
Sundheds- og Omsorgsudvalget har besluttet, at Roskilde Kommune skal indgå en tidsbegrænset nødkontrakt om personlig pleje og praktisk hjælp med en privat leverandør.
Behovet for en nødkontrakt skyldes, at firmaet AjourCare, der leverer hjemmepleje til 500 borgere i Roskilde Kommune, har opsagt deres kontrakt pr. 2. maj 2023. Roskilde Kommune skal sikre, at de visiterede borgere fortsat kan vælge mellem at få hjælp fra enten den kommunale hjemmepleje eller en privat leverandør.
“Kommunen er forberedt på, at en privat leverandør kan opsige en kontrakt. Alle borgere skal have den hjælp, de er bevilliget, og derfor har vi nu besluttet at indgå en nødkontrakt med én privat leverandør,” siger formand for Sundheds- og Omsorgsudvalget, Tina Boel.
Nødkontrakten vil gælde fra 3. maj 2023, og alle visiterede borgere vil få mulighed for at vælge mellem at få hjælp fra enten den kommunale hjemmepleje eller en privat leverandør. Borgerne får besked, når nødkontrakten er indgået.
“Vi har i udvalget lagt vægt på at finde en løsning, der både er tryg og nem at gå til for borgerne, og som samtidig sikrer det frie valg. Det får vi med denne løsning,” lyder det fra Tina Boel.
Sundheds- og Omsorgsudvalget vil de næste måneder drøfte og beslutte, hvordan opgaven skal løses på den længere bane.
Dialog for berørte borgere
Borgere med spørgsmål til deres situation er velkomne til at kontakte Myndighedsservice i Roskilde Kommune på tlf. 4631 3000.
Telefonen er åben på hverdage mellem kl. 8.30 og 9.30.
Myndighedsservice kan også kontaktes via e-mail på myndighedsservice@roskilde.dk.
Herudover gælder Roskilde Kommunes almindelige telefontider, som er mandag-fredag kl. 9.00-14.00.